آیا می توان از اینورتر بجای UPS استفاده نمود؟

امروزه استفاده از اینوترها به منظور بکارگیری آنها در سیستم های خورشیدی، روشنایی و حتی مصارف خانگی افزایش یافته است. نحوه استفاده از اینورتر و یا مبدل برق خودرو و چگونگی بکارگیری از آنها از جمله مواردی است که مصرف کنندگان معمولاً با آن مواجه میشوند. استفاده درست از اینورتر، مراقبت از آن و استفاده مناسب از سیستم باتری از جمله مواردی است که می بایست  قبل از بکارگیری اینورترها مورد مطالعه قرار گیرند. از طرفی شباهت عملکردی مبدل برق خودور به منابع تغذیه بدون وقفه یا همان UPS باعث گردیده در بعضی از موارد از اینورتر بجای UPS استفاده گردد که این موضوع باعث ایجاد تبعاتی می گردد. در این مقاله به بررسی این موضوع پرداخته ایم. آیا می توان از اینورتر بجای UPS استفاده نمود؟ تفاوت UPS و اینورتر در چیست؟ با ما همراه باشید.

اینورتر یا مبدل برق خودرو چیست؟

اینورتر یا مبدل برق خودرویک دستگاه الکترونیک قدرتی است و وظیفه آن تبدیل ولتاژ DC به AC (در ابنجا تبدیل 12 ولت به 220 ولت) می باشد.  اینورترهای موجود به دو نوع سینوسی و شبه سینوسی تقسیم می گردند که از مزایا و معایبی برخوردارد هستند. ورودی اینورترهای رایج یک ولتاژ DC که معمولا باتری می باشد بوده و خروجی آن یک ولتاژ متناوب مشابه برق شهر می باشد. در مواردی که برق شهر در دسترس نبوده مانند مسافرت، کمپ و یا باغ ویلاهایی که به برق شهر دسترسی ندارند اینورتر می تواند وسیله مناسبی برای تامین توان مورد نیاز مصرف کننده باشد. در چنین مواردی مصرف کننده اینورتر را به باتری ماشین و یا باتری های دیگر متصل نموده و از خروجی آن برای روشن کردن تلویزیون، لامپ، یخچال و سایر وسایل مورد نظر استفاده می نماید. در طول استفاده از این دستگاه، باتری ضعیف شده و نیاز به شارژ مجدد دارد. اگر از باتری ماشین استفاده نموده می بایست مجدد با روشن کردن وسیله نقلیه آن را شارژ نماید. اگر هم از باتری های دیگری استفاده شده باشد، از شارژرهای جایگزین بهره گرفته می شود.

UPS  چیست؟

UPSبه معنای منبع تغذیه بدون وقفه است. این وسیله  یک منبع تغذیه الکترونیکی است که وظیفه آن تامین توان مورد نیاز بدون وقفه ولتاژ مصرف کننده می باشد. در واقع این سیستم به عنوان منبع توان بدون وقفه با  استفاده از باتری، برق مورد نیاز مصرف کننده را تامین می نماید.  سیستم یو پی اس بین برق شهری و دستگاه مصرف کننده قرار می گیرد که میتواند در کنار تنظیم برق شبکه به هنگام قطع شدن برق بلافاصله وارد مدار شده و از خاموش شدن مصرف کننده جلوگیری نماید. معمولاً UPS ها از باتری داخلی و یا باکس باتری برخودار بوده و هنگامی که برق شهری برقرار باشد خود وظیفه شارژ باتری را برعهده دارند. یعنی باتری UPS  در صورت اتصال مناسب به آن همواره شارژ بوده تا در صورت قطعی برق به سرعت وارد مدار شده و توان مصرف کننده را برقرار نماید.

آیا می توان از اینورتر بجای UPS استفاده نمود؟

موضوع اصلی این مقاله همین است. آیا می توان از اینورتر بجای UPS استفاده نمود؟ تفاوت UPS و اینورتر چیست؟ برای روشن شدن این موضوع نیاز است مختصر در باره عملکرد UPS ها توضیح داده شود. سیستم های تغذیه بدون وقفه یا همان UPS ها از یک مدار بررسی برق شهر برخوردار هستند. وظیفه این مدار اندازه گیری برق ورودی شهر بوده که در صورت افت شدید و یا قطع ناگهانی برق شهر را از دو سر مصرف کننده قطع و سیستم تامین برق UPS فعال می گردد. در چنین مواقعی ورودی برق شهری بطور کامل از مصرف کننده جدا و سیستم قدرتUPS است که برق مورد نیاز مصرف کننده را تامین می نماید. مدار بررسی برق شهر همچنان برق شهر را رصد کرده و در صورت برقراری برق شهر و وارد شدن آن به محدوده مجاز، برق تامینی از بخش قدرت و باتری UPS را قطع و مجدداً برق شهری را به دو سر مصرف کننده می رساند. توجه شود که هیچگاه  برق متناوب تولید شده توسط UPS و برق شهری به صورت همزمان در دو سر مصرف کننده ظاهر نمی شوند و این یکی از فرق های بزرگ UPS با اینورتر می باشد.

UPS

اما در اینورتر داستان بگونه دیگری است. معمولا اینورترها از سیستم بررسی برق شهری برخوردار نیستند. با اتصال باتری به اینورتر و روشن نمودن آن فارش از وجود برق در خروجی اینوتر شروع به کار می نماید.

در بعضی موارد مشاهد شده است که مصرف کننده به هنگام قطع شدن برق شهر خروجی اینورتر را به یکی از پریزهای ساختمان متصل و به روشن کردن ادوات اقدام می نماید. این کار تا زمانی که برق قطع باشد می تواند جایگزین برق شهر گردد ولیکن به محض وصل شدن برق شهری، از آنجایی که برق خروجی اینورتر با برق شهری همفاز نبوده منجر به سوختن اینوتر و تحمیل هزینه گزاف به مصرف کننده می نماید.

نتیجه گیری

آیا می توان از اینورتر یا مبدل برق خودرو بجای UPS استفاده نمود؟ با توجه به توضیحات ارائه شده به هیچ عنوان استفاده از اینورتر بجای UPS به منظور تامین توان مصرف کننده توصیه نمی گردد مگر آنکه مصرف کننده کاملا از برق شهری جدا و بصورت مستقل با اینورتر تغذیه گردد.

 

محصولات:

فهرست