راهنمای خرید اینورتر خودرو و نحوه استفاده از تبدیل 12 به 220

راهنمای خرید اینورتر خودرو و نحوه استفاده از تبدیل 12 به 220

اگر قصد دارید تا برق مصرفی دستگاه‌های خانگی را هنگام سفر با خودرو تامین کنید، اینورتر خودرو  (Car Inverter) گزینه خوبی برای شما است. اینورتر خودرو یک دستگاه الکترونیکی است که با دریافت برق 12 ولت از باتری خودرو، آن را به برق 220 ولت تبدیل می کند تا شما بتوانید دستگاه‌های الکتریکی خانگی خود را به آن متصل کنید.

اما در خرید اینورتر خودرو باید به چند نکته توجه کنید:

  1. توان مورد نیاز دستگاه: برای خرید اینورتر خودرو باید ابتدا توان مصرفی دستگاه یا دستگاه‌هایی را که قصد دارید به آن وصل کنید بدانید. سپس باید اینورتر خودرویی با توان مصرفی کافی و بیشتر از مصرف دستگاه انتخاب کنید.
  2. نوع اینورتر: اینورتر خودرو‌ها در دو نوع موج مربعی (Square Wave) و موج سینوسی (Sine Wave) تولید می شوند. اینورترهای موج سینوسی به دلیل داشتن خروجی برق با موج نزدیک به موج برق خانگی، برای اتصال به دستگاه‌های الکتریکی حساس (مانند کامپیوتر، تلویزیون و …) مناسب هستند. اما اینورترهای موج مربعی به دلیل خروجی برق با موج ناپیوسته و نیمه مربعی، برای اتصال به دستگاه‌های ساده مانند لامپ، شارژر موبایل و … مناسب هستند.
  3. کیفیت ساخت و گارانتی: برای انتخاب اینورتر خودرو باید به کیفیت ساخت آن توجه کنید. برای اینکه اینورتر خودرو به طور پایدار کار کند و خراب نشود، باید دستگاهی با کیفیت ساخت بالا و پایداری قابل قبول را ارائه دهد. برای اطمینان از کیفیت ساخت، بهتر است از برندهای معتبر و مشهور و با گارانتی مناسب استفاده نمایید.
  4. حفاظت‌های الکترونیکی: برای حفاظت در برابر احتمال اتصال کوتاه، دمای بالا و ولتاژ بالا، اینورتر خودرو باید دارای حفاظت‌های الکترونیکی مانند قطع کننده خودکار، محافظت از ولتاژ بالا و پایین، حفاظت از دمای بالا و کاهش تغذیه باطری باشد.
  5. اندازه و وزن: برای استفاده در خودرو، اندازه و وزن اینورتر خودرو بسیار مهم است. باید یک دستگاهی با اندازه کوچک و وزن سبک انتخاب کنید که به راحتی در خودرو جا بیفتد و قابل حمل باشد.

نحوه استفاده از اینورتر خودرو:

  1. ابتدا از باتری خودرو اطمینان حاصل کنید که کاملا شارژ شده است.
  2. سپس اینورتر را به باتری خودرو متصل کنید. توجه داشته باشید که برق منفی (GND) اینورتر را به برق منفی باتری خودرو و برق مثبت (PWR) آن را به برق مثبت باتری خودرو وصل کنید.
  3. حالا دستگاه الکتریکی خود را با کابل برق به اینورتر متصل کنید.
  4. در نهایت، اینورتر را روشن کنید و دستگاه الکتریکی خود را روشن کنید تا از برق تولید شده توسط اینورتر استفاده کنید.
  5. توجه داشته باشید که در هنگام استفاده از اینورتر خودرو، باید به دمای دستگاه توجه کنید و در صورت افزایش دما، از استفاده از دستگاه خودداری کنید. همچنین قبل از خاموش کردن اینورتر، باید دستگاه الکتریکی خود را خاموش کرده و سپس اینورتر را خاموش کنید.
  6. توان خروجی: برای خرید اینورتر خودرو، باید به توان خروجی آن توجه کنید. توان خروجی اینورتر به طور مستقیم برای استفاده از دستگاه الکتریکی مورد نظر شما مهم است. برای مثال، اگر می‌خواهید یک لامپ 100 وات را از طریق اینورتر خودرو اجرا کنید، باید یک اینورتر با توان خروجی حداقل 100 وات را انتخاب کنید.
  7. محدوده ولتاژ: اینورتر خودرو باید دارای محدوده ولتاژ مناسب برای باتری خودرو باشد. اغلب اینورترهای خودرو برای ولتاژ 12 ولت طراحی شده‌اند، اما برای برخی خودروها، ممکن است نیاز به ولتاژ 24 ولت باشد. لذا قبل از خرید، از محدوده ولتاژ پشتیبانی شده توسط اینورتر خودرو اطمینان حاصل کنید.
  8. برق مصرفی: برای استفاده از اینورتر خودرو، باید به برق مصرفی آن توجه کنید. برخی از اینورترهای خودرو، در حالت استندبای کامل برق مصرفی بسیار کمتری نسبت به حالت فعال دارند. همچنین برق مصرفی اینورتر در حالت بارگذاری با دستگاه الکتریکی نیز بالاتر است. لذا برای استفاده بهینه از باتری خودرو، باید به برق مصرفی اینورتر توجه کنید.

تاثیر استفاده از اینورتر بر باتری ماشین چیست؟
در واقع، استفاده از یک اینورتر به تنهایی برای باتری ماشین آسیبی ندارد. با این حال، باید توجه داشت که اینورتر مصرف بالایی از باتری خودرو را مصرف می‌کند و به همین دلیل باعث کاهش شارژ باتری و در نتیجه کم شدن زمان استفاده از باتری خودرو می‌شود. همچنین، استفاده از یک اینورتر با توان بالا می‌تواند باعث گرم شدن باتری شود و در برخی موارد ممکن است باعث کاهش عمر باتری شود.
برای استفاده بهینه از یک اینورتر، بهتر است از یک باتری با ظرفیت بالا استفاده کنید و از اینورتر با توان مناسب برای نیازهای خود استفاده کنید. همچنین، در صورت استفاده مداوم از یک اینورتر برای انجام فعالیت‌هایی مانند شارژ دستگاه‌های الکترونیکی، می‌توانید از یک سیستم خودروی شارژ جداگانه برای شارژ باتری استفاده کنید تا باتری خودرو را حفظ کنید.
آیا در هنگام روشن بودن ماشین می‌توان از اینورتر استفاده کرد؟
مبدل‌های 12 به 220 ولت استاندارد دارای محافظ افزایش یا کاهش ولتاژ هستند. یعنی اگر ولتاژ ورودی از باطری ماشین زیر 10.5 ولت DC و یا بالاتر از 14 ولت DC باشد به صورت خودکار اینورتر خاموش خواهد شد. نکته در این است که برق ماشین در هنگام استارت خوردن ممکن است دچار نوسان شود و ولتاژ آن به بالاتر از 12V برسد. برای همین است که باوجود این‌که دستگاه دارای محافظ است بهتر است که نخست ماشین را روشن کرده و سپس کابل برق POWER INVERTER را به سر باتری اتومبیل متصل نماییم. با این شرایط اینورتر می‌تواند در هنگام روشن بودن خودرو نیز کار کند.
بله، در هنگام روشن بودن ماشین می‌توانید از اینورتر استفاده کنید، اما باید به موارد زیر توجه داشت:
انتخاب اینورتر: برای استفاده در خودرو، بهتر است از یک اینورتر با توان مناسب برای نیازهای خود استفاده کنید. همچنین باید مطمئن شوید که اینورتر دارای ورودی DC است که به سیستم برق خودرو متصل شده و خروجی AC دارد تا بتوانید دستگاه‌های AC مانند لپتاپ، موبایل و یا تلویزیون را به آن متصل کنید.
محدودیت توان: باید به محدودیت توان سیستم برق خودرو توجه کنید و برای استفاده از اینورتر بهتر است توان مصرفی دستگاه را کنترل کنید. برای مثال، در حالتی که باتری خودرو شما دارای 12 ولت است، توان کاربردی اینورتر باید حداکثر 120 وات باشد.
حفظ باتری: استفاده از اینورتر در خودرو باعث مصرف باتری می‌شود. بنابراین، برای حفظ باتری، بهتر است اینورتر را برای مدت زمان کوتاهی در حالت استندبای قرار دهید و از استفاده مداوم خودداری کنید.
موقعیت نصب: باید مطمئن شوید که اینورتر به درستی نصب شده و در محل مناسبی قرار دارد تا از احتمال برخورد با فرمان و پدال‌های خودرو جلوگیری شود. همچنین باید به یک نقطه مناسب برای دفع حرارت از اینورتر نصب شود تا گرمای تولید شده توسط دستگاه به درستی دفع شود

آیا می توان از اینورتر برای بخاری برقی، جوشکاری و یخچال استفاده کرد؟
استفاده از یک اینورتر برای جوشکاری، یخچال و بخاری برقی به توان مصرفی این دستگاه‌ها بستگی دارد. برای جوشکاری، توان مصرفی بسیار بالاست و نیاز به یک اینورتر با توان مصرفی بالا دارید که به صورت ویژه برای جوشکاری طراحی شده باشد. برای یخچال و بخاری برقی، توان مصرفی کمتری نیاز است و می‌توانید از یک اینورتر با توان مصرفی کمتر استفاده کنید.
همچنین باید به دقت مشخصات فنی هر یک از دستگاه‌های خود را بررسی کنید. برای مثال، برای یخچال و بخاری برقی، باید مطمئن شوید که اینورتر دارای خروجی سینوسی واقعی (true sine wave) است که می‌تواند با آنها سازگار باشد و باعث آسیب دیدن دستگاه‌ها نشود.
در کل، برای هر دستگاهی که می‌خواهید از طریق اینورتر به آن برق بدهید، باید به مشخصات فنی آن دستگاه و همچنین مشخصات فنی اینورتر توجه کنید تا بتوانید از آن به بهترین شکل استفاده کنید و از آسیب دیدن دستگاه‌ها جلوگیری کنید.
باطری مناسب اینورتر 2000 وات به بالا چیست؟
برای انتخاب باطری مناسب برای اینورتر 2000 وات به بالا، باید توان خروجی ورودی اینورتر و نیز ولتاژ آن را در نظر گرفت. با توجه به توان اینورتر 2000 وات، حداقل باطری مورد نیاز باید دارای ظرفیت حداقل 200 آمپر ساعت باشد.
در عین حال، باید توجه داشت که باطری‌های با ظرفیت بالاتر، عمر باتری بیشتری را به شما ارائه خواهند داد و شما را از نیاز به شارژ مکرر آنها رها خواهند کرد. همچنین، برای استفاده بهینه از اینورتر، باید باطری‌هایی با ولتاژ مناسب برای آن انتخاب کنید.


به طور کلی، برای اینورتر 2000 وات به بالا، باطری‌های عمیق چرخشی (deep cycle) با ولتاژ 12 ولت و ظرفیت بالا، مانند باطری‌های AGM و ژلی، بسیار مناسب هستند. بهتر است قبل از خرید باطری، به مشخصات فنی اینورتر و نیز باطری توجه کنید تا بتوانید باطری مناسبی را انتخاب کنید که بتواند به بهترین شکل با اینورتر شما هماهنگی داشته باشد

باتری ژل
راه اندازی کولر اسپلیت با اینورتر شبه سینوسی امکان پذیر است؟
بله، راه اندازی کولر اسپلیت با استفاده از اینورتر شبه سینوسی امکان پذیر است. اما باید توجه داشت که برخی از کولرهای اسپلیت به علت حساسیت به نوسانات ولتاژ، به طور کامل با اینورتر شبه سینوسی سازگار نیستند و ممکن است با مشکلاتی همچون نویز، اختلال در کارکرد و یا کاهش عمر مفید مواجه شوند.
در صورتی که می‌خواهید از اینورتر برای راه اندازی کولر اسپلیت استفاده کنید، بهتر است ابتدا با تولید کننده کولر خود تماس بگیرید و از او بپرسید که آیا کولر شما با اینورتر شبه سینوسی سازگار است یا خیر. اگر تولید کننده کولر از استفاده از اینورتر شبه سینوسی برای راه اندازی کولر پشتیبانی می‌کند، می‌توانید از یک اینورتر شبه سینوسی با توان کافی و با کیفیت مناسب استفاده کنید.
در هر صورت، باید توجه داشت که استفاده از یک اینورتر پاکتی شبه سینوسی به عنوان راه حل نهایی برای راه اندازی کولر اسپلیت توصیه نمی‌شود. برای استفاده بهینه از کولر اسپلیت و جلوگیری از هرگونه مشکل، بهتر است از یک اینورتر با خروجی سینوسی خالص استفاده کنید.
راه اندازی کف کش با اینورتر شبه سینوسی امکان پذیر است؟
راه‌اندازی کف کش با اینورتر شبه سینوسی امکان‌پذیر است، اما باید به نکات زیر توجه کرد:

  • بسته به نوع کف‌کش، توان ولتاژ مورد نیاز آن متفاوت است. بنابراین برای انتخاب مناسب ترین اینورتر شبه سینوسی، باید به نیاز و توان مورد نیاز کف‌کش خود توجه کنید.
  • اینورترهای شبه سینوسی معمولاً جریان خروجی آن‌ها متناوب است و در برخی موارد می‌تواند باعث شلیک و تخریب الکتریکی دستگاه شود. بنابراین اگر کف‌کش شما دارای موتور القایی باشد، باید بررسی کنید که آیا اینورتر شما قابلیت ارائه جریان پیوسته و مستقیم را دارد یا خیر.
  • برخی کف‌کش‌ها نیاز به جریان بالا دارند، بنابراین باید از یک اینورتر با توان و جریان خروجی بالا استفاده کرد.
  • در صورت استفاده از اینورتر شبه سینوسی برای راه‌اندازی کف‌کش، در صورتی که نسبت به نوسانات ولتاژ حساسیت داشته باشد ممکن است مشکلاتی را در عملکرد دستگاه ایجاد کند.

به طور کلی، استفاده از یک اینورتر با خروجی سینوسی خالص ولتاژ مستقل برای راه‌اندازی کف‌کش بهترین راه حل است، اما در صورتی که برای مدت کوتاهی از اینورتر شبه سینوسی استفاده می‌کنید و در شرایط خاصی نیز نیستید، می‌توانید از اینورتر شبه سینوسی برای راه‌اندازی کف‌کش استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست